Vandaag is een spannende dag voor velen! - Reisverslag uit Zomba, Malawi van Nienke & Bart Nijhuis & Voet - WaarBenJij.nu Vandaag is een spannende dag voor velen! - Reisverslag uit Zomba, Malawi van Nienke & Bart Nijhuis & Voet - WaarBenJij.nu

Vandaag is een spannende dag voor velen!

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke & Bart

09 September 2013 | Malawi, Zomba

Kwart over zeven in de morgen, het is vroeg. Ik onderdruk nog even een gaap voor dat ik uit de WFP auto spring. Het vroege tijdstip lijkt de aanwezigen niet te deren, want het is een spannende dag vandaag. Sommigen zijn al om half zes opgestaan om op tijd te zijn. Want dat ben je natuurlijk op je eerste schooldag van het nieuwe jaar! Herinner jij je nog je eerste schooldag na een lange vakantie? Mijn herinnering komen weer bovendrijven bij het zien van de kids die binnenkomen. Vooral de kleintjes in de eerste groep zijn aandoenlijk om te zien, ze zijn zes jaar, dat is de leeftijd dat je in Malawi naar school gaat. Nog wat onwennig lopen ze op de grote school rond, waar soms wel 1500 tot 2000 kinderen tegelijk op zitten. De ouderen in groep 8 zijn duidelijk de baas op school, de jochies durven wel wat te zeggen tegen de “Azungu” (= blanke). Mooi om die boefjes te zien. Het doet me goed te zien dat de scholen weer gevuld zijn met kinderen, die lege vlakte tussen de schoollokalen ziet er toch een stuk levendiger en leuker uit met al die kinderen.

Een oude bekende van ons, en dan met name ook van Projectmanager Janneke, beleeft vandaag ook weer haar eerste schooldag. Degene die deze blog al wat langer volgen weten vast over wie ik het heb.... Hana Luca!! (zie: http://movingtheworld.waarbenjij.nu/reisverslag/4480718/mijn-hart-breekt). Vorige week hebben we al een bezoekje bij Hana Luca thuisgebracht om haar een beetje extra te supporten om weer naar school te gaan. Met de schriftjes, de schooltas en de kleren was ze blij. Maar het hoogtepunt voor haar waren de pennen! Die had ze nog nooit zelf gehad. De thuissituatie van Hana Luca is best schrijnend; haar moeder is, om het maar even zo te zeggen, niet gezegend met een allerbest stel hersenen. Dat maakt dat ze de toegevoegde waarde van school eigenlijk niet in ziet en haar kinderen niet echt aanmoedigd om naar school te gaan. Sterker nog, ze houdt ze eerder thuis om te helpen met klusjes rond het huis. Terwijl Hana Luca in onze ogen school juist hartstikke hard nodig heeft om te kunnen leren en ontwikkelen. Zodat haar daarmee een kans wordt geboden op een betere toekomst. Daarom ben ik erg blij dat we haar een supportbezoek hebben gebracht! Binnenkort maar weer bij haar langs om haar eerste school verhalen te horen. Althans...dat hopen we dan maar.

Nu de scholen weer zijn begonnen wordt het ook een stuk makkelijker om de voortgang van de bouw te monitoren. Alles schoolhoofden zitten immers weer op hun plek! Die schoolhoofden zijn trouwens prachtige mensen. Ze spreken goed Engels en ze zijn begaan bij de bouw. Ze kleden zich strak in het pak (ok...hier en daar wel wat te ruim) en groen jasje met paarse broek? Kan gewoon! En dat gecombineerd met glimmende witte schoenen die ze op de markt hebben gescoord en een stropdas tot ver boven de navel. Elle Mode... eat your heart out! Wat wel erg gaaf was om te zien, is dat onze “hoofdpijn” school een onwijze progressie heeft gemaakt. Het voorraadgebouw heeft alleen nog maar een dak nodig, bij de keuken staan de muren al voor de helft, en de fundering van de overdekte kantine in wording ligt te drogen in het middag zonnetje. Hier worden wij heel erg blij van! Maar eerlijkheidshalve zijn er natuurlijk ook een aantal scholen waar het wat minder loopt. Daar zijn ze bijvoorbeeld nog bezig met het graven van de fundering of zijn er nog te weinig stenen geleverd door de community. We noemen ze “onze Kinders met speciale aandacht”, zoals je begrijpt gaat daar de komende weken onze effort in zitten.

Graag stel ik jullie ook voor aan mijn collega Bart Voet van PostNL (zie de foto bij het profiel). Hij is twee weken geleden gearriveerd in Lilongwe, de hoofdstad van Malawi. Bart zal hier de logistieke processen bekijken en een optimalisatie voorstel doen aangaande de transportlijnen qua voedseldistibutie van het WFP. De afgelopen twee weken heeft hij een grande tour door het land gemaakt om alle transportactiviteiten met eigen ogen te aanschouwen. Daarbij is hij ook bij mij langs geweest in Zomba, erg leuk hem hier te ontmoeten. Op deze blog zullen we afwisselend een stuk schrijven van onze ervaringen al hier.

Groetjes Nienke en Bart

• 09 September 2013 - 19:47

Roy:

Nienke, Bart,

Veel suc6 de komende periode & keep up the good work.

@Bart: al in het oerwoud geweest?

Gr. Roy

• 09 September 2013 - 19:58

Anne:

Je straalt Nienke! :) Kan niet wachten je een bezoekje te brengen,tot in november! Liefs, Anne

• 09 September 2013 - 20:01

Marielle:

Good luck!

• 09 September 2013 - 20:11

Ronald:

Hoi Nienke, ja die scholen zijn natuurlijk leuker als er ook kinderen zijn. Zo te zien hebben ze er zin in (en jij ook). Sterkte daar en veel plezier

• 09 September 2013 - 21:41

Khalifa:

Ziet er goed uit Nienke leuke verhalen

Veel Succes en groetjes

• 10 September 2013 - 10:24

Janneke:

Nienke en Bart,

Wat leuk om te horen dat je bij Hana ben geweest! Het blijft lastig om haar echt te helpen.

Ook goed om te horen dat de projecten zo langzamerhand van start gaan en sommige zelfs al erg ver zijn! Heel veel succes en plezier.
    Groeten aan het PostNL team!

• 10 September 2013 - 17:00

Lon:

Hey meis,

Mooi te lezen weer en topfotos! Succes daar en geniet! Kan je volgende keer nog wat fashion foto's includen? ;D

Xx!

• 11 September 2013 - 10:46

Bas:

Hey Nienke, blijft posten! Erg leuk om te lezen :)

Bas

• 11 September 2013 - 21:36

Frans En Veca:

Lieve Nienke, het gaat goed met je, dat zien we aan je stralende lach op de foto's en je mooi geschreven verhaal (kanjer met schrijftalent !!) We zien uit naar je volgende verslag. xx Frans en Veca

• 14 September 2013 - 21:10

Minie:

Hoi Nienke,
    Genoten van het mooie verhaal. Top meid, wat geniet je tussen al die lieve kinderen.
    Het verhaal van Hanna-Luca, wat aandoenlijk!!
    Liefs mam

• 15 September 2013 - 19:31

Jose:

Hoi Nienke,
    Wat mooi jouw reisverslagen te lezen en je mooie foto's .Fijn dat het zo goed gaat en veel succes.
    Kijk uit naar het volgende verslag.
    Liefs Jose.

• 16 September 2013 - 17:57

Teun Portier:

Goed verhaal Nienke. Veel Succes en groetjes.