Efficientie gaat niet handinhand met de bagageband - Reisverslag uit Zomba, Malawi van Nienke & Bart Nijhuis & Voet - WaarBenJij.nu Efficientie gaat niet handinhand met de bagageband - Reisverslag uit Zomba, Malawi van Nienke & Bart Nijhuis & Voet - WaarBenJij.nu

Efficientie gaat niet handinhand met de bagageband

Door: Nienke Nijhuis

Blijf op de hoogte en volg Nienke & Bart

26 Augustus 2013 | Malawi, Zomba

Een grote zwarte strook duikt op in het rode landschap, omringd door bomen en struiken springt de zwarte laag eruit. De paar gebouwen die er staan zou je niet meteen met deze plek associeren, voor de tweede grootste stad van een land verwacht je ze iets groter. Met een soepele beweging raken de banden de landingsbaan en rolt het vliegtuig zijn vaart uit. Wegmakeringen ontbreken, maar met de landing van enkele vliegtuigen per dag lijkt dat ook een overbodige aangelegenheid. Van her en der komen mannetjes toegesneld, een aantal rijden de trap richting vliegtuigdeur, anderen bekommeren zich om de bagage en weer anderen vormen een menselijke wegmarkering om ons in het gareel de ontvangsthal binnen te krijgen. Een fantastisch schouwspel ontvouwd zich daar binnen. Reizigers staan opgesteld in rijen voor de douane, en aldaar worden we getrakteerd op het bagage ritueel.

Hoe piepklein het vliegveld ook is, in Blantyre gaan ze mee met de moderne tijd en staat er een heuze bagageband. Iedereen kent de bagageband bij Schiphol wel, goed lopend systeem, grote band met weinig menselijke handelingen. Niets van dat alles in Blantyre. Via een klein omhooglopend bandje komen de koffers naar de ovaalvormige bagageband. Totale lengte van de ovaalvormige band is maximaal 10 meter. De band die de koffers omhoog brengt, sluit voor geen meter aan op de ovaalvormige band, gevolg:...al die koffers flikkeren er weer af. Dus het mannetje gooit ze er handmatig weer op. Om ze vervolgens na een rondje draaien er weer van af te trekken en op te stellen naast de band, wegens grote overbevolking op de band.

Het enige dat ik kan denken is... Fantastisch, ik ben in Afrika! In gedachten maak ik een vreugde sprongetje, teveel opvallen in de douane rij lijkt me niet zo handig. Efficientie is een woord dat hier niet atijd in de woordenboeken voorkomt, is mij door vele mensen van te voren verteld. Volgens mij heb ik daar zojuist een prachtig voorbeeld van meegemaakt. Heerlijk. Eenmaal mijn eigen koffer uit het groepje naast de band staande koffers geplukt te hebben staan Gytha en Simeon me al op te wachten met een spandoek, een warm welkom in Malawi! Ze nemen me mee naar Zomba, het schattige stadje waar ik de komende maanden zal wonen en werken.

Inmiddels zijn we al weer twee weken verder in de tijd. Ik ben volop ingewerkt door Gytha die hier, evenals haar voorganger Janneke, fantastisch werk heeft afgeleverd. Aan mij de eer (want ja zo voelt het om dit prachtige project namens PostNL te mogen uitvoeren) om het voor dit jaar af te ronden. De bouw van keukens, voedselopslag ruimtes en afgedekte eetruimtes op basisscholen staat op het programma. Daarnaast valt het monitoren van de voedseldistributie bij de scholen en bij gezondheid centra (te vergelijken met consultatiebureaus in NL) ook onder mijn verantwoordelijkheid. Hoe dat allemaal verloopt volgt snel op deze blog. Houd hem dus in de gaten!

Vele woorden Chichewa (de taal in Malawi) ken ik nog niet. Maar hier zeggen ze Tiwonana! Iets in de trand van tot snel!

Nienke

  • 26 Augustus 2013 - 21:45

    Kim:

    Hey nien,

    Wat een leuk openingsverhaal! Heel veel succes en plezier de komende tijd.. maar ik lees al dat gaat helemaal goed komen ;)

    Liefs kim

  • 26 Augustus 2013 - 22:06

    Judith:

    Lieve nien,

    Wat leuk om te horen hoe de eerste indrukken zijn!
    Hoe zijn de eerste ervaringen op de scholen en met de mensen in het dorp?
    Dit verhaal smaakt zeker naar meer, dus o wee als we 2 weken op deel 2 moeten wachten ;)

    Xx Judith

  • 26 Augustus 2013 - 22:36

    Frans En Viveca:

    Lieve Nienke, vanavond verrast door jouw eerste prachtige ervaringen op "papier". Wat moet het een ongelooflijke ervaring zijn!! Fijn dat je voorganger je goed ingewerkt heeft en dat je nu zelf invulling aan de taken kan gaan geven. We vertrouwen erop, dat je deze verantwoordelijke en noodzakelijke (!!) opdracht tot een goed einde gaat brengen. En Nienke mocht het eens even tegenzitten, waarom ook niet, dan niet getreurd en "kop d'r veur".
    Dagelijks aan je denkend en al uitkijkend naar je volgende "briefing" !!
    xxx Frans en Veca (Tiwonana !!)

  • 26 Augustus 2013 - 23:53

    Ab:

    Lieve Nienke,
    Het blijft een onwijs leuk verhaal, ik had hem natuurlijk heet van de pers gekregen, maar altijd goed om nog eens na te lezen! Ik zou dagelijks de fly on the wall zijn bij jou. Dat gaat helaas niet. Dus kom maar door met die foto's..

    Veel plezier de komende dagen op de health centres. Ik hoop je snel weer te spreken en je update te volgen...


    heel veel Liefs,
    Ab




  • 27 Augustus 2013 - 07:03

    Erik-Jan:

    Ha Nienke,

    Hartstikke leuk om te horen hoe je het daar hebt! Heel veel succes!!!

    Groet Erik-Jan

  • 27 Augustus 2013 - 07:10

    Stephanie:

    Ha meis!

    Mooi om je eerste ervaringen te lezen. Geniet ervan en heel veel succes!

    Xxx Steef

  • 27 Augustus 2013 - 09:31

    Ronald:

    Hoi Nienke,

    Fijn dat de eerste indrukken goed zijn en ik zie uit naar jouw verslagen als de scholen ook in Malawi weer begonnen zijn. Succes daar.

    Groet, Ronald

  • 27 Augustus 2013 - 09:32

    Gerda :

    Ha die Nienke,

    Leuk om je eerste verhaal te lezen.
    We missen jou ook hoor hier in Utrecht, het is gewoon stil op de gang.
    Geniet van alle indrukken die je opdoet.
    Veel succes!! Maar dat komt zeker goed.

    Groeten
    Gerda

  • 27 Augustus 2013 - 09:57

    Renée :

    Hi nienke, mooi verhaal! Ik ga je volgen.

    Liefs Renée

  • 27 Augustus 2013 - 10:17

    Willemijn:

    Heee Nienke,

    Topverhaal over die bagageband, ik zie het zo voor me :-)
    Succes, veel plezier en geniet ervan!!

    Willemijn

  • 27 Augustus 2013 - 11:17

    Janneke:

    He Nienke,

    Heerlijk he, Afrika!

    Geniet er van en ik ben benieuwd naar je avonturen.

    Liefs

    Janneke

  • 27 Augustus 2013 - 19:21

    Simone:

    Leuk verhaal Nien, jij gaat je niet vervelen!!! En anders kun je je nog altijd gaan bekommeren om een efficienter bagage-systeem :)
    Nu al zin in je volgende verhaal!
    X siem

  • 28 Augustus 2013 - 21:13

    Corrie Arreman:

    Hoi Nienke,

    Leuk verhaal, heel veel succes en geniet er van !
    Het gaat je zeker lukken met je project

    grtjs Corrie

  • 29 Augustus 2013 - 10:20

    Petra Van Der Gaag:

    Hoi Nienke,

    Wat een ontzettend leuk verhaaltje. Ik ga je zeker volgen.
    groeten,
    Petra

  • 29 Augustus 2013 - 11:19

    Laurie Baken:

    Hoi, Nienke!
    Fijn om te lezen dat je een goed begin gemaakt heb! Heel veel success, en groetjes aan Gytha!
    Laurie

  • 29 Augustus 2013 - 11:36

    Irene:

    Hey Nien,

    Mooie start van je blog! Heel veel succes de komende maanden en ik blijf je op de voet volgen en ben benieuwd naar al je verhalen.

    Liefs,
    Ireen

  • 30 Augustus 2013 - 11:44

    Chris Visman:

    Hoi Nienke, heel veel succes daar in Malawi. Hoop nog vele verslagen te kunnen lezen. Veel succes. Chris Visman.

  • 30 Augustus 2013 - 15:08

    Sebastian Van Der Lek:

    Kijk, dat zijn nu mooie verhalen om te lezen. Mooi gedaan, alle hulde en chapeau! :-)

    Sebastian
    OC area Zuidoost

  • 30 Augustus 2013 - 23:58

    MinieNijhuis:

    Hoi Nienke,

    Het verhaal van jou al gehoord te hebben, heb je het fantastich omschreven. Door Gytha goed ingewerkt te zijn is het nu jou taak en dat gaat je lukken!! Heel veel succes met al de projecten daar, de mensen hebben het nodig!

    Liefs Papa/Mama. xxx

  • 31 Augustus 2013 - 19:53

    Hans En Myriam:

    Hi Nienke,
    Wat heb jij een mooie schrijfstijl. Ik denk dat je wel schrijfster kunt zijn.
    Nog veel plezier van het afrikaanse.........
    Hans.

  • 02 September 2013 - 10:10

    Ankie:

    Ha Nienke!
    Leuk verhaal geniet ervan daar en veel succes!
    Volgens mij komt dat helemaal goed :)
    Liefs Ankie

  • 03 September 2013 - 10:20

    Lydia:

    Ha Nienke,

    Wat een mooie blog! Kijk uit naar de volgende.

    Succes daar.

    Groetjes,
    Lydia

  • 06 September 2013 - 14:16

    Jacqueline:

    He lieve Nien! Ik hoop dat je nog steeds vreugdesprongetjes aan het maken bent. Fijn om te horen dat je zo goed 'geland' bent. Ik kijk uit naar je volgende verhaal. Liefs, jacq

  • 18 September 2013 - 13:35

    Mike Pennock (Thuisblijver):

    Hoi Nienke,


    Jou beschrijving van je eerste ervaringen geven maar weer eens aan hoe belangrijk het is dat er mensen zijn zoals jij, die hun kennis en ervaring willen delen en tijd willen besteden om deze mensen te helpen om zichzelf te helpen.

    Ik ben benieuwd naar het volgende verslag.

    Groetjes,
    Mike

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nienke & Bart

Actief sinds 17 April 2009
Verslag gelezen: 1180
Totaal aantal bezoekers 211984

Voorgaande reizen:

21 Januari 2013 - 13 December 2013

Malawi heeft honger, Zomba & Lilongwe

27 April 2012 - 01 September 2012

Schoolfeeding in Malawi

Landen bezocht: