Vakantie - Reisverslag uit Zomba, Malawi van Nienke & Bart Nijhuis & Voet - WaarBenJij.nu Vakantie - Reisverslag uit Zomba, Malawi van Nienke & Bart Nijhuis & Voet - WaarBenJij.nu

Vakantie

Door: Gytha van de Wardt

Blijf op de hoogte en volg Nienke & Bart

23 Juli 2013 | Malawi, Zomba

De schoolvakantie is ook hier begonnen. Niet dat iedereen dan massaal op vakantie gaat, maar wel lege scholen en dus geen pap voor de kinderen. Gelukkig is het ook de periode van het oogsten en hebben heel veel gezinnen daardoor voldoende te eten. Overal zie je de rijst die gedroogd wordt en mais die verkocht wordt, dus deze vakantie komen de kinderen wel door zonder de maaltijden op school. Op vakantie gaan ze niet echt. Sommige kinderen gaan naarfamilieleden om daar te logeren, maar voor veel kinderen is het gewoon een periode van helpen thuis.
Wijzelf kunnen nu eens tijd besteden aan het verhaal achter de kinderen die op school eten krijgen. Wat vinden ze belangrijk en wat heeft de pap op school voor hen betekend? Vinden ze het lekker? Ze zijn allemaal erg dankbaar voor het eten en het WFP moet zeker niet stoppen met het project! Iedereen voelt zich er beter door en wordt er blij van. De kinderen kunnen zich beter concentreren en krijgen er meer ambitie van, want ze willen allemaal wel heel graag wat bereiken in het leven. Het is geweldig om de verhalen te horen over de ideeën die de kinderen hebben. Toch verschillen hun verhalen niet veel van die van de kinderen in Nederland. Ze dromen allemaal van een baan als politieman, business woman of verpleegster. Het enige wat me is opgevallen is dat de wereld hier voor de kinderen veel kleiner is. Hun wereld is hier het dorp waar ze in leven en soms iets verder omdat familie naar de stad is getrokken, maar op vakantie gaan naar een ander land komt niet in ze op. Ook de wensen zijn simpeler en kleiner. Bij de vraag wat ze willen kopen als ze heel veel geld zouden hebben,blijft het bij een pen voor school of een schooltas. Voor hen is het ook moeilijk voor te stellen in welke rijkdom wij leven. Wel zijn ze allemaal nieuwsgierig naar de kinderen uit Nederland en willen ze allemaal graag Engels leren om met kinderen uit andere landen te kunnen praten over de spelletjes die zij spelen en over wat zij op school moeten doen.
Het bouwen van keukens, storerooms en feeding shelters ligt op dit moment even stil. Helaas is de aanlevering van materialen niet helemaal vlekkeloos verlopen. Veel telefoontjes en mailtjes zijn daaraan gespendeerd en als het goed is worden de materialen nu één dezer dagen door het transportbedrijf op de scholen bezorgd en kan er snel begonnen worden met bouwen. Het zou geweldig zijn als ik nog voor mijn vertrek een gebouw af zou zien! Een mooie uitdaging.

• 23 Juli 2013 - 09:12

Marije:

Leuk om je verhalen weer te lezen. Een mooie uitdaging voor de laatste weken! Veel succes en plezier.

• 23 Juli 2013 - 23:20

Nienke:

Aftellen hier.... Zin om tegaan en je te zien en alle goede dingen die jij en Janneke al hebben gedaan! Enne desnoods bouwen zelf nog de eerste keuken af, voor je vertrek zie je die keuken :-)!!

• 07 Augustus 2013 - 12:33

Bart Voet:

Ha Gytha,

Ook hier is het aftellen begonnen. Veel collega's gaan met vakantie en zijn al met vakantie. Ik heb woensdag mijn laatste dag, organiseer die dinsdag nog de WFP muziekquiz en vlieg vervolgens de 20e.
    Met het ingezamelde geld wil ik graag lokaal iets gaan kopen om de lokale economie te steunen en de kinderen happy te maken. Wat zou hier een goed idee voor zijn? Pennen? Schooltassen?

Jammer dat de leveringen niet helemaal goed gegaan zijn, maar super mooi wat jullie tot nu toe allemaal weer hebben bereikt. Nu kan Nienke het af gaan maken!

Veel plezier met je familie nadat je klus erop zit en tot ziens!

• 13 Augustus 2013 - 12:08

Hans:

He Nienke zit je al in Malawi?
    Wat is de Missie?
    heb je al foto's?