Motiveren - Reisverslag uit Zomba, Malawi van Nienke & Bart Nijhuis & Voet - WaarBenJij.nu Motiveren - Reisverslag uit Zomba, Malawi van Nienke & Bart Nijhuis & Voet - WaarBenJij.nu

Motiveren

Door: Gytha van de Wardt

Blijf op de hoogte en volg Nienke & Bart

26 Juni 2013 | Malawi, Zomba

De afgelopen weken zijn we druk geweest met alle scholen te bezoeken. We hebben gesprekken gehad met de headteachers over hoe het School Meals Program loopt. In de vorige bezoeken hebben we aanbevelingen gedaan voor verbeteringen. Zaken waar je dan aan moet denken zijn: handen wassen voor het eten, zorgen dat de kinderen eten voor 10 uur, zodat ze niet met honger in de klas zitten. Daarnaast gaan de aanbevelingen over de hoeveelheid voedsel per kind, het onderhouden van de voorraadkamer en zorgen dat er geen ongedierte bij het voedsel kan komen. Doordat we nu al een paar keer langs zijn geweest dit jaar zie je dat de scholen steeds meer doen met de aanbevelingen. De verbeteringen zijn zichtbaar en dat is, zo halverwege het jaar, een mooi resultaat.
Op dit moment zijn de scholen die gaan bouwen bezig met het verzamelen van materialen . Daar komt veel geduld bij kijken en doorlopend er bovenop zitten. In de gesprekken met headteachers beloven ze van alles, maar het waar maken blijkt vaak erg lastig te zijn. De gesprekken die Sellina en ik met ze hebben gaan er vaak over dat het niet aan hen ligt, maar dat de community niet mee wil werken en dat het aan het eind van de week wél in orde zal zijn. We maken dan een afspraak dat ze ons aan het eind van de week moeten bellen om een update te geven. Dat is natuurlijk ook een afspraak die niet iedere school nakomt, maar ook daar zitten we bovenop en we bellen ze de dag erna met de vraag waarom er niet gebeld is en wat de stand van zaken is. Wellicht een westerse aanpak, maar wel eentje die zijn vruchten afwerpt.
Verder krijgen we vaak te horen dat zij eerst onze bouwmaterialen willen hebben voordat ze zelf gaan verzamelen. In eerste instantie was dit voor mij een vraag waar ik veel moeite mee had. In mijn visie krijgen ze van ons immers alles en is de afspraak dat ze alleen zelf hoeven zorgen voor zand, bakstenen en grind, dus waarom zo weinig vertrouwen? Bij navraag blijkt dit voort te komen uit het feit dat hier veel organisaties zijn die van alles beloven en dan vervolgens niets meer van zich laten horen. Ik snap best dat je daar wantrouwend van wordt. Gelukkig kunnen we ze van onze goede bedoelingen overtuigen doordat we ze regelmatig bezoeken en ze op de hoogte houden van ons distributieplan. Al zit in dat laatste op dit moment ook een klein kinkje. Een van de materialen die we voor fase 1 nodig hebben is nog steeds niet geleverd en dus lopen we vertraging op. Ik hoop dat we toch nog voor het einde van het schooljaar, op 12 juli, kunnen starten met bouwen.
Natuurlijk willen we niet alleen maar druk op de scholen zetten, maar geven we ook altijd aan dat we de headteachers willen helpen met de uitdagingen waar ze voor staan. Ze mogen ons altijd bellen en als er problemen zijn dan zijn wij er altijd om ze te ondersteunen, al blijven zij de manager van de school!
Om ze enthousiast te houden en te motiveren hebben we bij ons laatste bezoek aan de school pennen uitgedeeld. Elke school heeft voor de hoogste klassen mooie oranje pennen gekregen. De kleur oranje moest wel even toegelicht worden omdat dat ook de kleur is van de leidende politieke partij hier in Malawi. Wij hebben er heel wat grapjes over gemaakt dat we geen campagne runnen voor Joyce Banda, maar dat het de kleur is van PostNL en natuurlijk ook van Nederland!

• 26 Juni 2013 - 15:16

Bart:

Ha Gytha,

Leuk om weer van je te horen! Het is wel een kwestie van motiveren, controleren en enthousiasmeren als ik het zo lees. Lijkt me bijzonder, interessant en af en toe ook lastig om niet al je Westerse methodes hierop los te laten ;)
    Leuk dat je de PostNL pennen hebt uitgedeeld. Zal ik dan maar Netwerk VSP pennen meenemen om een politieke rel te voorkomen? :)
    Hopen dat de resterende materialen snel komen.

Succes!!

• 26 Juni 2013 - 17:01

Marije:

Leuk om je update te lezen!
    Je verhalen zijn erg herkenbaar, leuke uitdagingen ;-)
    Veel plezier daar!

• 27 Juni 2013 - 09:20

Onno:

Mooie bijdrage - staat nu ook op www.movingtheworld.nl. Succes!

• 19 Juli 2013 - 11:34

Theo:

Hoi Gytha, leuk om te lezen hoe het daar gaat. Veel succes tijdens de bouw.