De chiefs vertellen - Reisverslag uit Zomba, Malawi van Nienke & Bart Nijhuis & Voet - WaarBenJij.nu De chiefs vertellen - Reisverslag uit Zomba, Malawi van Nienke & Bart Nijhuis & Voet - WaarBenJij.nu

De chiefs vertellen

Door: Janneke Ruskamp

Blijf op de hoogte en volg Nienke & Bart

10 April 2013 | Malawi, Zomba

Gehuld in een zitenjes (een prachtige gekleurde lap, gedragen door vrouwen) nemen Sellina en ik plaats onder bomen, in klas lokalen en kerkzalen om de scholen te informeren en motiveren voor het bouwproject. Van heinde en verre, op allerlei (veelal veel te late) tijdstippen komen de chiefs, PTA en allerlei andere commitees op deze vergaderingen af. 16 van de 31 scholen zijn al bezocht!
Inmiddels heb ik de rituelen redelijk onder de knie korte kniebuigingen als teken van respect, klappen (jaja voor plebs klap je anders dan voor chiefs) en natuurlijk de gebruikelijke begroetingen en afscheids woorden in Chichewa.
Je zou denken dat een chief er mooi uitgedost bij zit. Niets is minder waar scheuren, roze met groene outfits en gerafelde randjes: alles komt voorbij. Prachtig vertellen kunnen de chiefs echter wel: Janneke jouw naam rijmt op het Chicheweaanse woord: " to do right" en Mrs Tengatenga (Sellina) jouw naam betekent " to pick". Maw: "Jullie hebben er goed aan gedaan om onze school uit te kiezen om te bouwen". Ik zeg goedgevonden.
Een andere chief staat enthousiast aan de moeders te verklaren dat iedereen belangrijk is in dit project, ook de moeders. Net zoals bij een gebouw alles nodig, de spijjkers, de stenen en de verf (dit wel in 20 minuten). Ik geniet van de mooie verhalen.
Ook Sellina is een genot om naar te kijken, enthousiast neemt ze de mensen mee in het " plotseling vervliegen van cement" (betekent bij ons gewoon stelen) tot het motiveren voor onderwijs. " Zonder school konden Janneke en ik niet converseren" . "Misschien loopt op deze school wel de nieuwe president van Malawi". Malawianen kunnen prachtige verhalen vertellen.
Inmiddels is ook al het papierwerk klaargemaakt en dat hebben we dan ook uitbundig met elkaar gevierd. Heerlijk als zaken gaan zoals je wilt, mits je je hier uiterst flexibel opsteld en enorm geduld uitoefent. Nu weten de meeste lezers dat dit niet altijd een van mijn sterkste kwaliteiten is, echter er is nergens een betere plek voor om er aan te werken dan hier.

Overstromingen: 7900 huishoudens worden door het WFP geholpen!!!
Een paar blogs verleden heb ik jullie verteld over de overstromingen in Zomba. Goed nieuws voor Zomba: The World Food Programme gaat de getroffen gebieden tot en met juni te ondersteunen met voedsel. Zo kunnen de mensen overleven tot de winteroogst in juli.

Hana Luca 1 + 2
De schoolvakantie is voorbij. Met een toverstok heeft de overheid besloten om er 2 weken vanaf te halen. De kinderen moeten namelijk genoeg tijd hebben om te studeren voor examens. (Nogmaals: flexibiliteit in Malawi is wel vereist). Hana Luca 2 gaat vanaf gister naar school! Hana Luca zelf heeft het niet gered in standard 3 en gaat terug naar standard 2, zodat ze goed kan blijven meekomen. Al met al geen slechte score denk ik zo ;-).

• 11 April 2013 - 09:35

Marielle:

Prachtig blog Janneke!!

• 11 April 2013 - 10:54

Lineke:

Goed bezig Janneke! en geniet :)

• 11 April 2013 - 13:38

Jan:

Ha Janneke,

Wederom een indrukwekkend relaas zeg. Lekker doorgaan en ook genieten!

• 11 April 2013 - 19:30

Jolien:

Dank voor het verhaal! Ook die van jou zijn prachtig :-)

• 11 April 2013 - 20:36

Renée :

Mooi verhaal weer!

• 11 April 2013 - 22:13

Esme:

Prachtig!! Je doet het goed... Groetjes!

• 15 April 2013 - 11:13

Janneke:

Leuk om te lezen!! Als je terug bent, hoef je nooit meer van rij in de supermarkt te wisselen, hoe relaxed :-)

• 16 April 2013 - 15:48

Merel:

Mooi Jans! Good busy. Wist je dat jouw dagboek 150000 is bekeken? Wellicht heb je een anonieme fan...

• 16 April 2013 - 16:18

Bart Voet:

Ha Janneke,
    Je schrijft erg mooie en insprirende verhalen, geweldig!
    Leuk om Luca te volgen ook.
    En tja: " plotseling vervliegen van cement"; pas op dat jouw bezittingen ook niet zomaar vervliegen ;)