Malawi heeft honger - Reisverslag uit Zomba, Malawi van Nienke & Bart Nijhuis & Voet - WaarBenJij.nu Malawi heeft honger - Reisverslag uit Zomba, Malawi van Nienke & Bart Nijhuis & Voet - WaarBenJij.nu

Malawi heeft honger

Door: Janneke Ruskamp

Blijf op de hoogte en volg Nienke & Bart

05 Februari 2013 | Malawi, Zomba

Het is februari 2013 en Malawi heeft honger.

Woensdag 23 januari ben ik aangekomen in Blantyre, donderdag 24 januari was ik aanwezig bij het uitdelen van de noodhulp. Lekker in het diepe dus.

Malawi heeft honger, vertelt een locale dame mij. De munt is gedevalueerd en voedsel is duur.

Werkzaamheden van PostNl (en team: Sellina en Simeon, twee toppers)
2013: een ander project dan andere jaren. Vanwege de hongersnood ondersteunt PostNL het WFP in ieder geval met donaties om eten in te slaan. Daarnaast krijgen de projectmanagers een nieuwe taak: het monitoren van de scholen, ziekenhuizen en de noodrantsoenen. Dit betekent van alles: van het checken of het eten op de juiste manier bewaard wordt tot en met het monitoren of het eten op de juiste manier wordt verstrekt. Daarnaast gaan wij een onderzoek opzetten naar het rendement van de schoolmaaltijden. Hopelijk kunnen we het bouwen van keukens, opslagruimtes en lokalen om te eten ook nog opzetten. Voedsel heeft echter de hoogste prioriteit.

Verder vertellen vele leraren mij hoeveel impact het schoolvoedselprogramma heeft gehad op onderwijs in Malawi. Zij uiten hun dank aan heel PostNl. Kinderen komen o.a. veeeel vaker naar school en de ouders zijn betrokken bij de school.


Bobo (=hoi hoi)
Opvallend in Malawi zijn zeker de begroetingen, soms wel drie keer op een dag tegen dezelfde persoon. En maar lachen ;-).
De kinderen bij de scholen zijn over het algemeen zo overdonderd als ze deze asungu (=blanke) uit de auto zien stappen dat ze meestal niet verder komen dan een verlegen bo.

Zomba region
In iedergeval zit PostNL dit jaar in Zomba region. Het levendige stadje Zomba wordt geflankeerd door Zomba mountain en het Zomba plateau. In oosten is het "Lake Chilwe" met zijn vele vissersdorpjes eromheen. In de stad zijn wel 3 supermarkten (mini's wel te verstaan) en een grote markt. Tot 1975 was dit de hoofdstad van Malawi, totdat deze naar Lilongwe verhuisde.

Het is prachtig en groen vanwege het regenseizoen.
Wij (Sellina, Simeon en ik) zijn eigenlijk al vanaf moment één hard aan de slag en hebben er mega zin in.

Tot de volgende update!

  • 05 Februari 2013 - 18:19

    Gytha:

    Janneke,
    Geweldig dat je al zo lekker aan de slag bent met Sellina en Simeon. Top! Succes.
    Aan donaties wordt hard gewerkt. Ik hou je op de hoogte.

  • 05 Februari 2013 - 18:37

    Marielle:

    Wat een confronterende titel! Maar zo waar!
    Fijn dat jij er bent om te helpen zorgen dat de honger minder wordt.

    Talk soon! Marielle

  • 06 Februari 2013 - 09:18

    Karlijn :

    Ha lieve Rusje,

    Leuk om met dit blog je belevenissen op de voet te kunnen volgen ; )! Succes daaro!

    Liefs, Karlijn

  • 06 Februari 2013 - 09:48

    Bart:

    Ha Janneke,
    Mooi om te horen dat je het goed naar je zin hebt en er veel werk te verzetten valt.
    Ik ben echt trots op PostNL als je leest wat wij voor toegevoegde waarde kunnen brengen!
    Succes!

  • 07 Februari 2013 - 13:24

    Debbie:

    Dag lieve Jans,

    Alweer doe je goed werk!!!!
    Hoe gaat het met de cultuurshock?
    De beste manier is het diepe hi hi. Volg je op de voet.

    Kussen Debbie

  • 07 Februari 2013 - 13:26

    Carola:

    Hoi Janneke,

    Ik wist helemaal niet dat jij naar Malawi ging. Het is erg confronterend om te lezen dat de nood op het moment zo hoog is dat er zelfs noodhulp moet worden gegeven, maar ik weet dat het WFP in Malawi erg goed werk doet. Ik wil jou dan ook heel veel plezier en succes wensen de komende maanden als FMA.

    Carola

  • 07 Februari 2013 - 16:07

    Baukje:

    Ha Jansiepansie!
    Leuk om te lezen! Wij zitten inmiddels in noorwegen, bar en boos, veel sneeuw, maar echt betoverend mooi! Is het lekker warm daar? En stuur je een foto?
    Miss u!
    Dikke x


  • 08 Februari 2013 - 14:07

    Merel:

    Succes Jans,

    Supermooi werk doe je! Geniet ook af en toe zelf even.

    Liefs

  • 08 Februari 2013 - 16:54

    Jesse:

    Hey Janneke,

    Ik las zojuist op intranet van PostNL dat jij naar Malawi bent voor WFP. Wat supergaaf!
    Ik werk bij PostNL in Amsterdam dus vandaar dat ik het las.
    Volgens mij heb ik jou ooit ontmoet in Thailand (destijds met Anouk Courtin). Ik liep daar stage en jullie waren aan het rondreizen.Weet je dat nog, dat avontuur bij de ABN AMRO in Bangkok?

    Heel veel plezier en ik zal jullie verhalen volgen.

    Grtz Jesse

  • 09 Februari 2013 - 12:03

    Marthe:

    Ha Djenz, klinkt heftig en heel ver weg. Goed dat jullie daar zijn om te helpen!

    Liefs, Marthe

  • 29 Maart 2013 - 17:14

    Annick Heldens:

    Lieve Janneke,
    Ik hoorde deze morgen via je moeder dat je in Malawi zit!!
    Wat prachtig werk doe je daar. Ik wens je nog vele prachtige momenten.
    Super!!!
    Annick.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nienke & Bart

Actief sinds 17 April 2009
Verslag gelezen: 788
Totaal aantal bezoekers 211976

Voorgaande reizen:

21 Januari 2013 - 13 December 2013

Malawi heeft honger, Zomba & Lilongwe

27 April 2012 - 01 September 2012

Schoolfeeding in Malawi

Landen bezocht: