The mobile office - Reisverslag uit Nsanje, Malawi van Nienke & Bart Nijhuis & Voet - WaarBenJij.nu The mobile office - Reisverslag uit Nsanje, Malawi van Nienke & Bart Nijhuis & Voet - WaarBenJij.nu

The mobile office

Blijf op de hoogte en volg Nienke & Bart

10 Augustus 2012 | Malawi, Nsanje

In Malawi gebruikt men vaak hetzelfde woord meerdere malen om grootte of hoeveelheid uit te drukken. Zo is “small small fish” een extreem klein visje. De afgelopen periode werd door Sellina dan ook treffend beschreven als “we’ve been busy busy busy”. Van de bergen nabij Blantyre tot aan de meest zuidelijke grens tussen Nsanje en Mozambique, we bezoeken de scholen af en aan. In uren reistijd uitgedrukt brengen we dan ook minimaal 6 uur per dag door in onze “Mobile Office”.

Payments en Feeding Shelters

Het doel van al deze bezoeken is enerzijds het monitoren van de bouw, die zo voorspoedig verloopt dat het bijna niet bij te houden is, en anderzijds het betalen van de bouwvakkers na elke fase. Op het moment van schrijven is er inmiddels een betaling gedaan van bijna een miljoen Kwacha (!). Per fase betalen we de school 10.000 Kwacha, gelijk aan ca. 30 euro, wat ons op een totaal brengt van 90 euro per gebouw (dat is nog eens wat anders dan in Nederland). Inmiddels zijn ook de resterende materialen voor de keukens en feedingshelters verspreid, dus gelukkig kunnen deze scholen nu ook aan de slag met fase 2.

Pap op de kleuterschool

Vers van de pers: we hebben er een nieuw project bij! Twee weken geleden zijn we in samenwerking met social welfare gestart met het ambitieuze “Nursery school project”. Om ondervoeding te voorkomen en onderwijs te bevorderen in een vroeg stadium, start het WFP nu ook school feeding op kleuterscholen. Kleuterscholen herkent men in Malawi aan een grote boom met een open stukje zand, dus alle voorzieningen moeten gebouwd worden. Het doel: eind 2012 zijn de 38 geselecteerde scholen voorzien van een waterpomp, toiletten, een feedingshelter, een storeroom en een keuken, waarna er begonnen kan worden met het bordje pap waar het uiteindelijk allemaal om draait!

Handwashing Buckets

In navolging op de verspreiding van borden en lepels eerder dit jaar zijn we nu ook gestart met de verspreiding van emmers met een met een “handen was” kraantje vanuit het resterende bedrag. Dit om de hygiene op de scholen te bevorderen. De dankbaarheid vanuit de scholen is enorm en hierbij wil ik dan ook alle collega’s vanuit de area Zuid West, en mijn familie en vrienden, ontzettend bedanken voor hun bijdrage!

Best graduate in Malawi

Jaarlijks reikt recruitment een ontzettend mooie prijs uit aan de Best Graduate van Nederland. De prijs is een fieldtrip naar Malawi, die dit jaar is gewonnen door Esther de Kruijk. Esther is de afgelopen week met ons meegeweest en heeft haar ervaringen op papier gezet:

“Een week lang meelopen met Ingrid, de projectmanager van het School Feeding Programme in Nsanje, Malawi. Een waanzinnige kans om een indruk te krijgen van het werk van een grote NGO als het WFP en de rol van PostNL in het bijzonder. Na een introductie op het kantoor van het World Food Programme in Blantyre begon het avontuur echt en zijn we naar Nsanje gereden in het zuiden. Nsanje boodt in alle opzichten een warm welkom: enorm vriendelijke mensen en een brandende zon. Vanaf dinsdag zijn we daadwerkelijk het veld in gegaan en ben ik meegegaan naar de scholen. Terwijl Ingrid, Sellina en Simeon poolshoogte namen op de scholen, keek ik mee over hun schouder of vermaakte ik me met de toegelopen kinderen die toch wel nieuwsgierig waren naar wat die Azungu's kwam doen in hun dorp. Behalve dat ik een waanzinnige tijd heb gehad, enorm veel indrukken heb opgedaan en een unieke ervaring rijker ben, ben ik ook zeker positief verrast over het project. Met name hoe het project de school en de gemeenschap bij de bouw betrekt en daardoor letterlijk iedereen zijn steentje bijdraagt. Daarbij was het leuk om te zien hoe het PostNL-WFP team zelf heel betrokken is bij het project en hun enthousiasme weet over te brengen naar de scholen die daardoor gemotiveerd worden om goed en snel te bouwen. Al met al heb ik in een week echt een goede indruk gekregen van dit mooie project. Graag wil ik daarom PostNL bedanken voor deze geweldige kans en Ingrid voor deze onvergetelijke week! “

Tiwonana!

Ingrid

• 13 Augustus 2012 - 14:48

Floortje:

Knoetie,
    goed om te lezen weer! Fijne laatste week (alleen dan hè) en alvast heel veel succes en plezier met de overdracht!!XX

• 14 Augustus 2012 - 12:01

Janneke:

Hi Ingrid,

Weer bijzonder om te lezen hoe alles vorderd. En de goede ideeen die ook daadwerkelijk uitvoering krijgen!

Veel plezier

• 19 Augustus 2012 - 16:44

Marielle:

Fijn dat Stephanie goed is aangekomen! Fijne overdracht en geniet van je laatste twee weken op de scholen! Tiwonana! M.