Work In Progress - Reisverslag uit Nsanje, Malawi van Nienke & Bart Nijhuis & Voet - WaarBenJij.nu Work In Progress - Reisverslag uit Nsanje, Malawi van Nienke & Bart Nijhuis & Voet - WaarBenJij.nu

Work In Progress

Door: Ingrid Knoet

Blijf op de hoogte en volg Nienke & Bart

18 Juli 2012 | Malawi, Nsanje

Inmiddels reist ons team over de Malawiaanse hobbelwegen met een enorme geldbundel…want… payments can be made! Zoals ik vorige keer al aanhaalde is het overgrote deel van de scholen vol enthousiasme begonnen met het bouwen van keukens en storerooms. Gedurende de bouw krijgt de school (en dus indirect de aannemer) betaald in fases. Voor een aantal scholen hebben we inmiddels fase 1, de fundering, kunnen afronden. Fase 2 (muur en dak) zien we in gestaag tempo verschijnen en dit geeft na de opgelopen vertraging natuurlijk bakken energie!

Foutje.. bedankt.

Tijdens het monitoren van de bouw komen we toch wel wat ‘opvallendheden’ tegen, wat zorgt voor een hilarische situatie op zijn tijd. Met alle goede bedoelingen graaft men een extra kamer in de fundering, gebruikt men te weinig zakken cement, wordt een muurtje te hoog gebouwd waardoor de ramen niet meer passen of vergeet men de fundering te voorzien van ondergrond. De reactie is typisch Malawiaans: “Ooohooh”,tja, dan beginnen we opnieuw”, gevolgd door een schaterlach vanuit het voltallige gezelschap.

De oorzaak is echter nog Malawiaanser en eerder sneu dan grappig. Enerzijds start men simpelweg met het bouwen zonder de papieren te raadplegen; anderzijds komt het in dit gebied veel voor dat de aannemer analfabeet is, maar dit niet durft te zeggen uit vrees voor zijn baan. Stap voor stap leggen we uit wat er precies verwacht wordt om het proces alsnog in goede banen te leidden. Hierbij een oproepje: mocht je iemand kennen die kan tekenen/ goed op de pc is? We kunnen de hulp goed gebruiken om het bouwproces visueel te maken!

Clear the road

Graag neem ik jullie als uitstapje even mee naar N’gombe school (a.k.a. Koe School). N’gombe school ligt volledig afgesloten van de buitenwereld (in de trant van: sla vanaf de weg rechts het zandpad op, na 1.5 uur gaat u links de bergen in; het kan zijn dat u hier geen weg in zult herkennen, geen zorgen; u hoeft nog maar 1 uur verder door te rijden). Overduidelijk zijn wij het enige voertuig dat hier het afgelopen half jaar is geweest en bij het arriveren zwaaien dus niet alleen de dorpsbewoners, maar worden we ook aandachtig bekeken vanaf de berg 2 km verderop.

Maar…. Hoe bereik je een dergelijke plek met een vrachtwagen vol met materialen? Voor ons team was het aandoenlijk om te horen dat de dorpsbewoners nu al een maand bezig zijn om de weg klaar te maken voor de komst van onze truck met materialen voor het Feedingshelter. Het feit dat iedereen op deze berg samenwerkt om het project te realiseren gaat je toch wel aan het hart!

Snufje cultuur deel 3: The assembly point

In Malawi zijn de benenwagen en fiets veruit het meest populaire vervoersmiddel. Bij gebrek aan beter wordt er op deze manier dan ook van alles meegebracht: van bossen brandhout op het hoofd, tot levende geiten, kippen en varkens.
De enige vormen van OV zijn de fietstaxi (lees: fiets met kussen achterop) of de minibus. Hier is het een kunst om een minibusje aan te vullen tot en met de 19e(!!!) persoon (excl. kinderen, kippen en bagage). Tanken met de minibus is een avontuur an sich. Na een zoektocht naar brandstof (niet overal dagelijks verkrijgbaar) dienen alle 19 personen uit het busje te klimmen om veilig te wachten bij het “assembly point”. Men is hier namelijk in de veronderstelling dat tanken met personen in de wagen zeer onveilig is.

Tiwonana!
Ingrid

• 18 Juli 2012 - 20:43

Nienke Nijhuis:

Hee lieve Knoetje,

Leuk stukkie weer! Goeie dingen aan het doen daar hoor!
    Zie dat de fiets goed staat bij die kiddo's, mooie foto. Ben je ook nog
    bereikbaar via telefoon of Skype?! Wel leuk om je even te spreken!

Veel succes en plezier nog,

Dikke kus vanuit een nat Amsterdam

• 19 Juli 2012 - 05:56

Marielle:

Mooi stuk! Fijn dat het de goede kant op gaat daar!

• 19 Juli 2012 - 06:05

Floortje :

Mooie dingen Knoet! Liefs!

• 19 Juli 2012 - 12:11

Marije:

Wat een mooie verhalen weer. Zo leuk om te lezen dat ze nu écht aan het bouwen zijn! Maar zo te horen zijn jullie druk met alles in goede banen leiden, haha! De foto's zien er in ieder geval prachtig uit!
    Fingers crossed dat jij nog de eerste scholen mag certificeren!

Nchito yabwino!!

• 19 Juli 2012 - 15:18

Jordi Dumans:

He Ing!

Wat een leuk verslag en wat super dat je zoveel mooie dingen meemaakt!!

Heel veel succes en plezier! X

• 24 Juli 2012 - 15:27

John :

Hee Ingrid,

Ziet er allemaal toppers uit en leuke verslage!!

Have fun & good luck!

• 24 Juli 2012 - 20:26

Sandra:

Knoet, een fantastische ervaring maar volgens mij bovenal super om die mensen te helpen! Super!

• 27 Juli 2012 - 10:00

Marjolijn :

Ha Ing,
    Ik moest weer even zoeken naar je website...Wat een andere wereld daar, mooie verhalen! Het resultaat van dit project begint wel lekker zichtbaar te worden nu door de bouw van de scholen. Je bent alweer bijna twee maanden daar gewoon. Time flies! Hier is ein-de-lijk de zomer gearriveerd, genieten dus voor zolang dat het duurt. Tot je volgende blog.
    X Lijn

• 27 Juli 2012 - 17:06

Hi Ingrid:

Hi Ingrid,

Ziet er allemaal indrukwekkend uit.

Veel plezier en succes.

Groetjes Janneke R

• 31 Juli 2012 - 09:28

Marlies:

Knoetje! Wat een mooie foto's en een leuk verhaal! xxx