A Smile A Day - Reisverslag uit Nsanje, Malawi van Nienke & Bart Nijhuis & Voet - WaarBenJij.nu A Smile A Day - Reisverslag uit Nsanje, Malawi van Nienke & Bart Nijhuis & Voet - WaarBenJij.nu

A Smile A Day

Door: Stephanie

Blijf op de hoogte en volg Nienke & Bart

02 November 2012 | Malawi, Nsanje

Mensen uit Malawi zijn heel erg vriendelijk, soms kan ik me bijna niet voorstellen hoe weinig ze hebben en hoe gul en vriendelijk ze zijn. Een voorbeeld hiervan is dat bij één van de sens-meetings voor de Nursery Schools de Group Village Headman iedereen aanmoedigde om ‘the garden’ (lees: het stuk land waarop men groente oogst) van degene verantwoordelijk voor de nursery schools . Mensen hebben hier niet veel, maar wat ze hebben wordt altijd gedeeld met elkaar.

Dedication
Na twee en een halve maand verveelt het landschap nog steeds niet, hele dagen zit ik in de auto, maar het landschap is zo mooi en je leert door door de dorpjes te rijden ook veel over de cultuur. Een aantal scholen liggen ver weg (zie ook eerdere blog van Ingrid), laatst reden we naar een zo’n school en ik weet nog dat ik op een gegeven moment ging twijfelen of we wel de goede afslag genomen hadden, het waren eindeloos veel heuvels, op en neer en ook echt geen dorp te zien. Bij iedere hoek dacht ik “nu moeten we er toch wel echt zijn...” en dan nog steeds...meer heuvels. De vorige keer kwamen we onderweg een leraar tegen, hij was al ruim vier uur aan het lopen en moest nog wel meer dan een uur vertelde hij toen hij bij ons in de auto zat. Hij was de dag ervoor bij een Teacher Development Training geweest, en was vanochtend om 4u opgestaan om enigszins op tijd op school aan te komen. Wel enorme dedication!

Tijd vliegt!
Over dedication gesproken, ik kan wel merken dat we tegen de deadline van het project lopen, er wordt echt hard gewerkt door de meeste scholen om de gebouwen op tijd af te krijgen. Heel leuk voor het PostNL team want betekent dat wij veel complimenten aan het uitdelen zijn. En a smile a day... it goes a long way! Helemaal leuk is dat we nu aan de volledig afgeronde scholen ook de signplates (metaal bord met “dit project is medemogelijk gemaakt door...” aan het uitdelen zijn, en daar zijn de headteachers en community zo trots op! Iedereen gaat er om heen staan, en wil bij dat bord in de buurt staan. Voel me af en toe wel net een beroemdheid als ik er weer één uitdeel, maar begint te wennen!

Overigens hebben we 55% van de betalingen gedaan, wat hopelijk betekent dat we stuctureel meer betalingen gedaan hebben dan de temperatuur! Dus moeten een nieuw doel verzinnen! Er zijn ook al zo veel scholen helemaal klaar dat we straks aan de bak moeten met prijzen uitdelen, dus dat wordt leuk! Uiteraard zijn er nog steeds scholen die achterlopen en waarvan ik me afvraag of het gebouw ooit afkomt, en zo ja, met welke kwaliteit, maar merk steeds beter dat Malawianen best creatief zijn in het verzinnen van oplossingen. Zo heeft één school met alle (negen) chiefs van de omgeving een meeting gehad omdat deze school echt bij lange na nog niet klaar was en wij ze een fixe waarschuwing gegeven hadden. De oplossing, aangedragen door de chiefs, dat iedere chief per dag een aantal vrijwilligers moeten aanwijzen die mee moeten helpen met bouwen. Heb je toch weer 18 man versterking! Bij een andere school gaan de chiefs eten verzorgen aan iedereen die een handje komt helpen, ik vind het prachtig... als t maar afkomt! Al met al blijft t natuurlijk spannend of we het allemaal gaan redden, zeker nu de regens steeds dichterbij komen, maar Sellina, Simeon en ik hebben er een goed gevoel over!

Recyclen
Wat ik heel mooi vind hier is de manier waarop alles wordt hergebruikt. Mensen hebben erg weinig: kleren worden tot op het laatste vodje gedragen en speelgoed, nou ja, dat is er gewoon niet. Kinderen spelen de hele dag buiten met takjes en autobanden en wat er verder wordt gevonden. Kinderen op school hebben één schriftje voor al hun vakken, en deze wordt echt helemaal volgeschreven. Zoals ook in Nederland moeten schriftjes in een schooltas, maar wat doe je als je geen schooltas hebt? Dan gebruik je een oude plastic kilozak suiker (lekker stevig plastic), doe je er een draadje door en hopla, een tas! Wat doe je als je wil spelen met iets anders dan een takje? Je pakt een oud pak drinken (denk melkpak), maakt van klei 4 wieltjes, en van 2 takjes de as... en hop je hebt een auto. En als je geen rekenmachine hebt, dan maak je een abacus, en die kan je prima maken van klei, oude stukjes metaal en flessendopjes. Creatief en erg nuttig!

• 02 November 2012 - 20:31

Oma Van Ingrid:

wat een prachtig werk doen jullie
    petje af
    groetjes
    mevr michels van meijel

• 03 November 2012 - 11:11

Marise Courant:

Dag Stephanie,

Wat is het telkens indrukwekkend om te lezen hoe het leven daar is, het immens grote verschil met hier, wat jij daar doet en hoe jij het ervaart.
    Schitterend zijn ook de foto's.
    Heel veel plezier en succes en tot een volgend schrijven,

daag en lieve groeten,
    Marise

• 03 November 2012 - 13:50

Jordi:

Hi Steph!

Wat een mooie anekdotes! Keep up the good work, top!

Jordi

• 14 November 2012 - 11:54

Eduard:

Hoi Steph,

wat is dit leuk te lezen en herkenbaar. Begrijp helemaal wat je zegt na ons 3 daags bliksembezoek. Een land waar ik nog wel een keer naar toe wil gaan met de familie
    Eduard