Tiwonana Malawi! - Reisverslag uit Nsanje, Malawi van Nienke & Bart Nijhuis & Voet - WaarBenJij.nu Tiwonana Malawi! - Reisverslag uit Nsanje, Malawi van Nienke & Bart Nijhuis & Voet - WaarBenJij.nu

Tiwonana Malawi!

Blijf op de hoogte en volg Nienke & Bart

31 Augustus 2012 | Malawi, Nsanje

Na 4 maanden, 295 schoolbezoeken, 20.150 km in “The mobile office”, en anderhalf miljoen Kwacha aan betalingen is het voor mij helaas tijd om afscheid te nemen van ons project en Malawi. Mijn opvolgster, Stephanie van Drunen Littel, is er na onze “hand overs” helemaal klaar voor; en zeer gemotiveerd om het project tot een goed einde te brengen. Ik kijk terug op een ontzettend leuke en leerzame periode, waarbij Sellina, Simeon en ik de tijd optimaal benut hebben om de opgelopen vertraging in te halen en succes te boeken. Het project was fantastisch om te doen, alle energie die wij er als team in hebben gestopt, kregen we dubbel en dwars terug!

De eerste afgeronde gebouwen

De afgelopen paar weken zijn de eerste gebouwen afgerond. Wat een trots gevoel bij een kwalitatief goed gebouwde storeroom of keuken, onbeschrijfelijk. Na de laatste check werd fase 3 dan ook officeel betaald. Heel mooi om te zien hoe zowel bouwers, community members als de school leiding stralen van trots als ons team ze overlaad met complimenten: the No. 1 school!!!

Pap op de kleuterschool (deel 2)

Zoals beschreven in de vorige update zijn we gestart met een zeer ambitieus project op kleuterscholen. Alle betrokken gemeenschappen hebben de opdracht gekregen om 50.000 bakstenen te bakken, 12 ton zand te verzamelen en 9 ton kiezelsteen. De eenheid ton is de mensen veelal onbekend, dus deze wordt uitgedrukt in “hoeveelheid kruiwagens”. De gemiddelde Nederlander zal het niet (meer) weten,maar een baksteen kun je zeer gemakkelijk zelf produceren:
1.Maak een schema welke dorpsbewoner op welke dag komt werken.
2.Graaf een kuil en vul deze met water, zodat er dikke modder ontstaat.
3.Giet de modder in een mal en laat deze vervolgens drogen.
4. Stapel de stenen op waarbij je onder in de stapel enkele gaten open laat (de oven).
5.Verzamel je vrienden, steek het vuur aan in de oven, en haal een nachtje door.

Afscheid

Wat ga ik Malawi missen! Een land waar mussen en muizen verkocht worden als gefrituurde snack, waar de gasten met geld gooien op een bruiloft, waar gevangenen op zaterdag voetballen tegen de dorpsbewoners, waar een leraar “Will Multiply” heet, waar men gefermenteerd bier uit melkpakken drinkt, of waar men een haven bouwt zonder te checken of de rivier niet dagelijks dicht slibt.

Malawi is in het eerste opzicht een vrij primitief land, waar je als Nederlander snel bedenkt dat zaken toch echt wel efficienter, sneller of beter kunnen. Want waarom verkopen 10 vrouwen naast elkaar tomaten, en kiest er niet eentje voor wortels?
Al snel valt op dat wij als Nederlanders ook ontzettend veel van Malawi kunnen leren. Persoonlijk heb ik veel geleerd van de blijdschap van de kinderen, die met een bal of lepel al een gat in de lucht springen. De vriendelijkheid van de mensen, die interesse tonen en tijd nemen voor een praatje met een vreemde. Of de instelling dat tijd geen geld kost, en het helemaal niet zo erg is als het ietsje langzamer gaat. Kortom, een beetje een wijze les,maar ben tevreden met wat je hebt, zonder je voortdurend bezig te houden met wat er komen gaat.

Ik ben ontzettend trots om voor een bedrijf te werken dat zoveel aan ontwikkelinghulp doet, en heb hier in Malawi met eigen ogen kunnen zien dat de inzet en financiele hulp vanuit PostNL ontzettend gewaardeerd wordt en daadwerkelijk op een goede manier bijdraagt aan de ontwikkeling van het land. Ik hoop dan ook dat iedereen dit goede werk voorzet.

Zikomo Kwambiri!

Ingrid

• 31 Augustus 2012 - 11:35

Carola:

Dag Ingrid,

Wat leuk om jouw verhalen te lezen de afgelopen maanden en wat is er weer veel en goed werk verricht. Heel veel plezier straks als je weer terug bent in Nederland (en ook een beetje succes met 'teruginburgeren')

Carola

• 31 Augustus 2012 - 11:36

Marije:

Oef Ingrid, wat is het snel gegaan!! Mooi om te lezen hoeveel resultaten je geboekt hebt!
    We hebben gister met een grote club 'WFP-ers' bij elkaar gezeten en elkaar geinspireerd om weer veel mooie acties op te zetten, dus het goede werk gaat zéker door!
    Geniet van je welverdiende vakantie en tot snel!

• 31 Augustus 2012 - 12:00

Marjolijn:

Zo, time really flies! Een piep en een zucht en je bent alweer bijna in Nederland. Zo lijkt dat, maar jij hebt natuurlijk het nodige meegemaakt en bijgedragen. Heel veel plezier met Ireen, alvast een goeie reis en...tot in NL! X

• 31 Augustus 2012 - 13:07

Oma Michels:

halo ingrid

wat gaat de tijd snel
    toen je weg ging leek het allemaal heel lang, en nu zit het er al weer op
    ik wens je een heel fijne vacantie en tot ziens
    op dit moment gaan herman en gerrij in lucht in naar ziud africa
    en over een uur herrij-jan en marian naar ondonesien
    ingrid geniet van de vacantie
    groetjes en veel liefs oma

• 31 Augustus 2012 - 13:51

Janneke:

Mooi geschreven Ingrid.

klinkt als een bijzonder project en land.

• 01 September 2012 - 11:46

Jordi:

Ingrid!!!

Wat een goed werk en wat een mooi verslag!

Fijne vakantie en tot snel! X

• 18 September 2012 - 13:21

Machiel:

Hee Ingrid, ja de tijd vliegt. Ik weet hoe het volet. nu weer terug naar het koude en natte kikkerlandje. Zal wel weer even wennen worden. Je mag in idere geval met trots zeggen dat jij je steentje hebt bijgedragen richting een betere wereld! Succes alvast weer in NL!