Er komt visite! - Reisverslag uit Nsanje, Malawi van Nienke & Bart Nijhuis & Voet - WaarBenJij.nu Er komt visite! - Reisverslag uit Nsanje, Malawi van Nienke & Bart Nijhuis & Voet - WaarBenJij.nu

Er komt visite!

Door: Marije Boogaard

Blijf op de hoogte en volg Nienke & Bart

16 April 2012 | Malawi, Nsanje

Hallo allemaal,

Ik zal jullie weer even bijpraten over ons project in Malawi!

Office-work...
Afgelopen weken is er veel tijd gaan zitten in het afronden van het budget voor 2012, het projectplan, en niet geheel onbelangrijk het bestellen van alle bouwmaterialen. Daar is helaas erg veel tijd in gaan zitten omdat we een paar kleine tegenslagen hadden. Hierdoor hebben we veel uurtjes in ons ‘office’ (een tafel in het restaurantje van de lodge waar ik verblijf) doorgebracht en helaas wat minder uren besteed aan schoolbezoek.

De belangrijkste uitdaging was de dalende waarde van de Kwacha. De prijzen vliegen echt dagelijks omhoog. Met name metalen/ijzeren voorwerpen zijn ontzettend duur. Nadat we een prijs-opgave hadden ontvangen bleken de kosten dit jaar opeens veel hoger te zijn dan voorgaande jaren (bijna verdubbeld!). En dat is natuurlijk ontzettend balen, want we willen uiteraard dat onze ingezamelde euro’s zoveel mogelijk opleveren hier in Malawi. Dus heeft de inkoop-afdeling van WFP nogmaals flink onderhandeld met verschillende leveranciers en hiermee de kosten nog flink kunnen drukken. Maar dat voelt natuurlijk best dubbel: enerzijds wil je zoveel mogelijk uit de door ons gedoneerde euro’s kunnen halen, maar anderzijds wil je de mensen hier niet ‘uitknijpen’, want ook al betalen we sommige leveranciers veel meer dan vorig jaar, iedereen hier heeft het keihard nodig!!

Een goed begin...
Gelukkig waren er afgelopen weken ook nog een aantal dagen dat we wel op pad zijn gegaan om scholen te bezoeken. Naar aanleiding van de community-meetings hadden we een lijst met scholen die ‘twijfelachtig’ waren tijdens de meeting. Deze scholen hebben we nogmaals bezocht om te kijken of ze vooruitgang hadden geboekt met het verzamelen van hun materialen (zand, kiezel en bakstenen). Het was leuk om te zien dat de meeste scholen inmiddels grote bergen zand, kiezels en bakstenen op hun terrein hadden liggen. En sommige scholen waren zelfs al heel enthousiast begonnen met het uitgraven van de fundering. Echt geweldig om dat enthousiasme te zien!

Uiteraard waren er ook scholen die na ons laatste bezoek nog weinig waren opgeschoten. Deze scholen hebben we stevig toegesproken en ze hebben een negatieve aantekening gekregen in hun visitorsbook, hetgeen ze vaak niet leuk vinden en hopelijk motiveert om nu in actie te komen.

Treurig nieuws?...
Het zal de meesten van jullie niet ontgaan zijn dat de president van Malawi (Bingu Wamutharika) vlak voor Pasen onverwachts is overleden aan een hartstilstand. Momenteel zit Malawi in 30 dagen van nationale rouw. Die ‘rouw’ lijkt best mee te vallen... Ik heb weinig mensen echt emotioneel gezien en heb het idee dat de meesten uit beleefdheid zeggen dat het ‘very sad’ is dat hij is overleden. Maar ik denk dat ondertussen het hele hand heel hard hoopt dat met de komst van een nieuwe president dingen ten goede zullen veranderen voor het land, en verandering is heel erg welkom!!
Inmiddels is de vice-president aangesteld als de nieuwe president en dit is een dame, Joyce Banda. De eerste vrouwelijks president voor Malawi! Laten we hopen dat deze vrouw een voorbeeld zal zijn voor vele meisjes en jonge vrouwen in Malawi en ze een lans kan breken voor hen.

En zoals met zoveel dingen geldt ook hier ‘nieuwe ronde, nieuwe kansen’. Hopelijk is deze dame in staat om de relaties met een aantal belangrijke donorlanden en handelsrelaties weer wat aan te sterken. De eerste vruchten van deze verandering lijken echter al te plukken: sinds deze week lijken de wachtrijen bij de benzinepompen wat minder lang, er komt dus meer diesel en benzine het land binnen. Daarnaast heeft de nieuwe president bijvoorbeeld verboden om woekerprijzen te vragen voor suiker en een maximum prijs ingesteld.
De afgelopen maand was er namelijk bijna geen suiker meer te krijgen in het hele land. Je betaalde inmiddels 5 euro voor 1 kilo suiker (een gemiddeld Malawiaans gezin gebruikt maar zo een paar kilo per week!), en dan moet je je bedenken dat midden in Malawi een van de grootste suikerplantages van Afrika ligt!! Onvoorstelbaar dus dat een land dat zelf massa’s suiker produceert opeens zonder zit en daardoor woekerprijzen hanteert omdat er schaarste is. Een regelrechte ramp!

Hup Hans, hup Hans!...
Naast het bestellen van bouwmaterialen hebben we ook de nodige uurtjes gestoken in het voorbereiden van ons bezoek uit Nederland. Aankomende woensdag komt een delegatie uit Nederland bij ons bezoek om een kijkje te nemen bij ons project. Dit keer een bijzondere groep met onder andere 4 postbezorgers van PostNL! Deze 4 postbezorgers zijn door PostNL geselecteerd als ‘ambassadeurs’ voor het WFP, om op deze manier ook binnen de groep postbezorgers meer betrokkenheid en aandacht te creeren voor de activiteiten rondom het WFP.
Een ander bijzonder onderdeel van deze fieldtrip is de aankomst van postbezorger Hans in Malawi! Na 8 maanden trappen over letterlijk (maar ook figuurlijk) vele bergen en dalen zal hij aanstaande donderdag na 13.000 lange kilometers warm onthaald worden op een basisschool in Chikhwawa, alwaar honderden kinderen Hans uitgetogen op zullen wachten.

Hans z’n tocht eindigt dus a.s. donderdag, dus mocht je last minute nog een donatie willen doen, dan kan dit nog steeds! De teller staat momenteel op 58.185 maaltijden, laten we proberen deze op minstens 60.000 te krijgen, dat zou toch fantastich zijn?! Daarmee zou Hans met iedere kilometer bijna 5 borden pap bij elkaar gefietst hebben, een geweldige prestatie! (kijk voor meer info op www.hansnaarmalawi.nl)
Na Hans’ aankomst zal hij zich bij de delegatie uit Nederland voegen en het programma met hun afleggen. Dit programma zal onder ander bestaan uit 2 schoolbezoeken. Een school in Chikhwawa waar al gecertificeerde WFP/PostNL gebouwen staan en waarbij we ook twee ‘households’ zullen bezoeken. We gaan dus op bezoek bij twee kinderen thuis om te ervaren hoe een Malawiaans gezin leeft. Verder zullen we ook een bezoek brengen aan een ander ontwikkelingsproject dat nauw samenwerkt met het WFP, een goatfarm.

De andere school die we bezoeken staat in Nsanje, hier zijn ze net gestart met de 1e fase van de bouw van een storeroom en feedingshelter. We zullen daar onder andere een potje voetballen tegen de kinderen en een aantal locale dansen zien. We zullen onze trip afsluiten met een bezoek aan een van de vele Natuurparken van Malawi, om ook nog even te kunnen genieten van de prachtige vogels en wildlife die Malawi rijk is.

Ik heb er erg veel zin in en kijk er naar uit ‘mijn gasten’ te ontvangen.
In mijn volgende blog volgt een update van de ‘inhuldiging’ van Hans en een verslag van de fieldtrip!

Tiwonana!

P.S. Alle medewerkers van Netwerk VSP die hebben bijgedragen aan de lepel-actie, SUPER BEDANKT!! Dankzij jullie heb ik afgelopen week voor alle scholen een groot aantal nieuwe borden en lepels kunnen bestellen. Ik ga deze binnenkort uitdelen en hou jullie op de hoogte!

• 17 April 2012 - 06:02

Carola :

Hoi Marije,
    Wat leuk om te lezen dat veel scholen zo enthousiast zijn. Ik wil jullie heel veel plezier wensen met de fieldtrip. Dat zal met de gastvrijheid van Malawi vast en zeker goed komen.

Carola

• 17 April 2012 - 13:54

Jasper:

Hoi Marije,

Interessant verslag! Fijn dat de Lepel actie zo'n succes is. Ik ben ook benieuwd naar de foto's!

Groeten,
    Jasper

• 17 April 2012 - 15:07

Robert Groenink:

Indrukwekkend verhaal.
    Met veel plezier meegeholpen aan de lepelactie, kan niet wachten om het resultaat ter plekke van je te vernemen.
    Veel succes!

• 17 April 2012 - 18:23

Agnes:

Hoi Marije,
    Leuk dat je gasten krijgt, kun je laten zien wat jullie hebben gedaan. Je kunt er trots op zijn. Erg mooie verslagen en zo uitgebreid, je krijgt er echt een reeel beeld bij.

Lieve groet Agnes

• 18 April 2012 - 08:34

Ada:

Hoi Marije,

Mooi verhaal weer en veel plezier met je 'visite'! Fijn om te lezen dat 'onze' lepelactie zo succesvol verlopen is en dat ook wij op die manier een kleine bijdrage hebben kunnen leveren.

Groetjes, Ada

• 24 April 2012 - 09:18

Ad Creusen:

Het is en blijft fascinerend wat je doet en gedaan hebt. Succes nog de laatste weken.

Groeten,
    Ad