Na regen komt... - Reisverslag uit Nsanje, Malawi van Nienke & Bart Nijhuis & Voet - WaarBenJij.nu Na regen komt... - Reisverslag uit Nsanje, Malawi van Nienke & Bart Nijhuis & Voet - WaarBenJij.nu

Na regen komt...

Door: Marije Boogaard

Blijf op de hoogte en volg Nienke & Bart

25 Maart 2012 | Malawi, Nsanje

Hier weer een update vanuit een zonnig en heel erg warm Nsanje!

Community-meetings...
Ook de afgelopen weken hebben volop in het teken gestaan van de sensitization meetings. We zijn langs alle scholen geweest en hebben op iedere school leden van de communities ontmoet. Op iedere school gaat dit anders... Op de ene school is de opkomst laag, is iedereen te laat waardoor we een uur moeten wachten of zitten er een paar te slapen tijdens de meeting en op andere scholen zie je dat het strak georganiseerd is: grote opkomst, iedereen zit al klaar wanneer we komen en de mensen luisteren aandachtig naar wat we te vertellen hebben.

De meest indrukwekkende meeting vond ik die waarbij we ontvangen werden door een groep zingende en dansende vrouwen. Het terrein van de school is niet begaanbaar met de auto, dus vanaf de auto moesten we nog zo’n 100 meter lopen... de vrouwen kwamen al zingend en dansend op ons af. Het was prachtig om te horen, zoveel energie!!

Maar na 67 keer hetzelfde verhaal verteld en gehoord te hebben, moet ik eerlijk bekennen dat het ook wel weer fijn is dat deze fase nu achter de rug is. Op naar de volgende fase: bouwmaterialen bestellen en scholen monitoren!

Bestel maar, bestel maar, bestel maar...
Het bestellen van de bouwmaterialen is een nauwkeurig werkje. We moeten precies weten welke school welk(e) gebouw(en) krijgt. En per gebouw heb je een lijst met artikelen die besteld moeten worden. Daarnaast moeten we er ook op letten dat alles binnen het budget past. Tussen alle meetings door zaten we dus vaak aan het eind van de middag nog op onze laptops te puzzelen om geen tijd te verliezen met het bestellen van deze bouwmaterialen.

Want... op de meeste scholen waar wij kwamen waren ze meer dan klaar om aan de slag te gaan! Het was erg leuk om te zien dat een groot aantal scholen al (de meeste) bouwmaterialen (zand, kiezel- en bakstenen) hadden verzameld. Daarmee laten ze aan ons zien het project serieus te nemen en bereid te zijn (letterlijk) hun eigen steentje bij te dragen.

Uiteraard zijn er ook scholen waar het minder goed georganiseerd is, daar maken we een aantekening van en deze scholen proberen we de komende weken nogmaals te bezoeken om te controleren of ze inmiddels de materialen verzameld hebben.

Het is nu hopen dat het niet al te lang duurt voordat de WFP-bouwmaterialen geleverd worden, zodat de scholen lekker aan de slag kunnen!

Visite...
Ondertussen zijn we ook druk met het voorbereiden van de 1e fieldtrip voor 2012. Dit wordt een hele bijzondere! Dit jaar zullen namelijk voor het eerst PostNL postbezorgers een bezoek brengen aan Malawi. Daarover binnenkort meer...

En postbezorger Hans (‘Miles for Meals’) naar Malawi is aan zijn laatste etappes begonnen, nog een kleine 1000km te gaan... Hij is afgelopen week aangekomen in het noorden van Malawi en zal daar een aantal dagen doorbrengen bij een Nederlands koppel. Vervolgens zal hij koers zetten richting Blantyre, alwaar we Hans samen met ons bezoek uit Nederland zullen opwachten en ontvangen. Het eind van een lange 12.000km is in zicht voor hem! (zie ook www.hansnaarmalawi.nl)

Momenteel ondervinden we hier nog de laatste naweeën van het regenseizoen. De afgelopen week heeft het flink geregend. Dat maakt de tripjes naar de verschillende scholen wel wat uitdagender; hoog opspattend water als we de riviertjes oversteken en slippen in de modderpoelen... maar Simeon weet ons tot nu toe altijd weer veilig op de plek van bestemming te krijgen! ;-)

Ik vind de regen niet zo erg... een zeer welkome afkoeling na de hitte van de afgelopen paar weken, en... na iedere regenbui schijnt gewoon weer het zonnetje (en loopt het kwik al snel weer op naar zo’n 37 graden Celcius...)!

• 25 Maart 2012 - 20:26

Marielle:

Hi Marije,
    Wat vliegt de tijd! Over ruim 3 weken vliegen we met een aantal collega's jou kant op!
    Hebben we allemaal heel veel zin in!
    Talk soon! Marielle

• 26 Maart 2012 - 06:00

Carola:

Hoi Marije,

Wat een prachtige foto's! Veel succes met het bestellen van de materialen en de start van de bouw.

Carola

• 26 Maart 2012 - 11:37

Chantal:

Hey lieve Marije,
    Wat een mooie verslagen. volgens mij ben je inmiddels op de helft van je trip? Keep up the good work....En geniet in de vrije tijd die je hebt.

Lieve groet,

Chantal

• 26 Maart 2012 - 20:39

Agnes:

Hoi Marije, Weer heel leuk om te lezen en zeker wat je aan het doen bent. Als niet bouwvakker bouwmateriaal bestellen, heel apart. Als je thuis komt kun je wel je eigen huis gaan bouwen, je weet precies wat alles is.
    Lieve groet

• 26 Maart 2012 - 20:57

Jasper:

Hoi Marije,

Interessant verhaal! Fijn dat je weer een nieuwe fase ingaat, ik kan me voorstellen dat het een beetje eentonig wordt na zoveel keer. Mooie foto's heb je gemaakt!

Groeten,
    Jasper