2012: een nieuw jaar vol nieuwe uitdagingen! - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Nienke & Bart Nijhuis & Voet - WaarBenJij.nu 2012: een nieuw jaar vol nieuwe uitdagingen! - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Nienke & Bart Nijhuis & Voet - WaarBenJij.nu

2012: een nieuw jaar vol nieuwe uitdagingen!

Door: Marije Boogaard

Blijf op de hoogte en volg Nienke & Bart

25 Januari 2012 | Malawi, Blantyre

Even voorstellen:

Hallo, wij zijn Marije, Ingrid en Stephanie. De 3 gelukkigen die zich dit jaar mogen inzetten als Project Manager voor het WFP in Malawi.

• Marije Boogaard, 32 jaar, Manager Bezorgersmarketing, Netwerk VSP, Utrecht
Marije zit momenteel al in Malawi en doet de ‘kick-off’ van het project 2012, hetgeen betekent dat ze het 1e contact met de scholen maakt en uitlegt wat de plannen en verwachtingen zijn.

• Ingrid Knoet, 27 jaar, Collectiegebied Manager, Area Zuid West, Den Haag.
Ingrid zal als tweede vertrekken en begin mei aankomen in Malawi, alwaar ze nog twee weken samen met Marije optrekt om het project over te nemen. Ingrid gaat monitoren dat de bouwprojecten voldoende voortgang maken.

• Stephanie van Drunen Littel, 27 jaar, Coördinator Operational Control Center, PostNL Pakketten, Hoofddorp
Stephanie zal als laatste gaan. Zij trekt twee weken met Ingrid op voor een overdracht. Aan haar vervolgens de taak om alles af te ronden en de scholen te certificeren.

Wat doen wij nu eigenlijk precies in Malawi, en waarom?
Voor Moving the World (het partnership tussen PostNL en WFP) mogen wij in Malawi als projectmanagers het schoolvoedselprogramma in Nsanje aansturen.

Misschien goed om weer even op te frissen wat het schoolvoedselprogramma is? Het schoolvoedselprogramma is in 1999 begonnen als antwoord op het voorstel van de Malawiaanse regering om alle basisschoolleerlingen gratis onderwijs te geven.

Het programma zorgt ervoor dat leerlingen voor 10 uur ’s ochtends een maaltijd (maïspap, verrijkt met soya, vitamine/mineralen) op school krijgen. Kinderen gaan hierdoor naar school in plaats van thuis te blijven en krijgen daar de eerste (vaak enige) maaltijd van de dag, zodat ze fit genoeg zijn om de lessen te kunnen volgen. Het WFP in Malawi doet dit nu voor zo’n 700.000 kinderen, met extra aandacht voor nog ca. 150.000 meisjes en wezen. Dit aantal groeit jaarlijks!
Samen met een locale Assistent Project Manager en een chauffeur (Simeon, die jullie wellicht kennen van alle eerdere blogs!) zullen wij op 45 scholen in Nsanje en 15 scholen in Chickhwawa controleren of het schoolvoedselprogramma goed tot uitvoer wordt gebracht en daarnaast op deze scholen extra voorzieningen gaan treffen, te weten:

• 34 keukens
• 27 storerooms
• 56 feeding shelters

In 2012 gaan we in totaal dus 117 gebouwen realiseren op 60 scholen!
Een mooie uitdaging! Te meer omdat Nsanje bekend staat als één van de warmste regio’s van Malawi. Hierdoor zijn er weinig ontwikkelingsorganisaties die projecten hebben lopen in deze provincie.

De verschillende dorpen moeten het werk gaan doen en wij mogen hier de kick-off voor gaan doen, het monitoren en uiteindelijk afronden.
Wij zullen het komende jaar al onze energie gebruiken om er voor te zorgen dat de gebouwen er aan het eind van het jaar ook echt staan! En dit lukt nog beter als we de resultaten voor ogen houden

• In School Feeding scholen zitten gemiddeld 57% meer meisjes
• Het aantal inschrijvingen op deze scholen stijgt gemiddeld met 41%
• Het aantal leerlingen dat hun school afmaakt stijgt op deze scholen met 8%

We kunnen het niet alleen!
Wij zullen in Malawi ons beste beentje voor zetten om het project te laten slagen, echter kunnen we het niet alleen. Allereerst is het natuurlijk heel fijn om af en toe bemoedigende woorden te krijgen, dus schroom niet om zo nu en dan een berichtje achter te laten op ons blog.

Daarnaast is ook iedere cent nog steeds heel hard nodig. Het kost ten slotte maar 20 cent om één kind van een maaltijd per dag te voorzien! We nodigen jullie daarom uit om ook in 2012 weer deel te nemen aan de verschillende acties die georganiseerd worden ten goede van het WFP, of om zélf in actie te komen!

Direct doneren mag natuurlijk ook. Dit kan op rekeningnummer 100910009 tnv Stichting Moving the World ovv ‘Donatie schoolmaaltijden voor Malawi’.

Namens de kinderen in Malawi en namens ons alvast ‘Zikomo kwambiri’ (hartelijk dank!)

Groeten,
Stephanie, Ingrid en Marije

• 25 Januari 2012 - 13:35

Anneloes:

Hoe gaan de eerste dagen? Fijn dat je even kan wennen in de stad, voordat je echt de binnenlanden in gaat. Ik zal je blog trouw lezen en melden wanneer er weer een nieuw blog is op ons intranet, zodat alle collega's je kunnen volgen! Succes daar!

• 25 Januari 2012 - 14:35

Ad Creusen:

Bedankt alvast voor je eerste berichtje. Ben benieuwd naar het echte werk op de scholen.

• 25 Januari 2012 - 15:29

Jolene:

Heel veel succes en plezier toegewenst met het mooie werk dat je gaat doen in Malawi!

• 25 Januari 2012 - 16:43

Carola:

Hallo dames,

Heel veel plezier en succes in Malawi. Maak er een mooi jaar van!

• 25 Januari 2012 - 17:41

Suzanne:

Heel veel succes voor alledrie! En heel veel liefs voor Simeon!

Groetjes!

• 26 Januari 2012 - 08:51

Ada:

Hoi Marije,

Ik ben heel benieuwd naar je eerste ervaringen en hoop dat je onze spulletjes voor de kinderen daar mee hebt kunnen nemen en dat ze er veel plezier aan beleven!

Groetjes, Ada

• 26 Januari 2012 - 17:00

Ietje Voortman:

Marrije ik wens je een fijne tijd in Malawi.
    Zelf ben ik 3jaar geleden door Malawi gereisd en heb vele projecten bezocht. Ik was toen op vakantie daar. Heb veel foto's gemaakt om die te laten zien op scholen. Ik ben een Came Guide voor Kids Moving The World. De kids vinden het prachtig dat ik zo veel van het land weet.Ook veel atributen neem ik dan mee. Ik hoop je dan ook te volgen in Malawi.
    Groetjes Ietje Voortman

• 27 Januari 2012 - 21:15

Machiel:

Heel veel succes dit jaar. Na een heftige tijd, aan jullie de uitdaging om de projecten goed op rit te krijgen en houden. Ik ken marije en ingriden weet zeker dat jullie het tot een nieuw succes kunnen maken. Ik ga het met heel veel interesse volgen.