Mathilda Materials - Reisverslag uit Nsanje, Malawi van Nienke & Bart Nijhuis & Voet - WaarBenJij.nu Mathilda Materials - Reisverslag uit Nsanje, Malawi van Nienke & Bart Nijhuis & Voet - WaarBenJij.nu

Mathilda Materials

Door: Ingrid Knoet

Blijf op de hoogte en volg Nienke & Bart

14 Juni 2012 | Malawi, Nsanje

De inkoop medewerkster van het WFP heeft inmiddels een bijnaam gekregen: Mathilda Materials. Niet voor niets, want ze is het dagelijkse onderwerp van gesprek. Zoals ik in mijn vorige update al aangaf hebben we als gevolg van de devaluatie veel vertraging opgelopen met het verspreiden van bouwmaterialen. Geregeld voeren we dus telefoongesprekken met de Miss Mathilda: Wat is de stand van zaken? Zijn de onderhandelingen met transport bedrijven afgerond? Zijn alle materialen op het WFP terrein gearriveerd?

You people are not cheating us!

Inmiddels heeft Mathilda haar eerste ervaring met stress en oververmoeidheid, maar wij hebben resultaat!!! Sinds gisteren zijn de eerste materialen op scholen gearriveerd en iedereen begint direct te stralen bij het zien van zakken cement.

Omdat het in Malawi niet altijd gebruikelijk is om afspraken na te komen is het arriveren van materiaal voor veel scholen ook een opluchting: “Ahhh now we know for sure you people are not cheating us!” Vol enthousiasme worden constructors en committees bij elkaar geroepen om een snelle start te maken met de bouw. Malawianen zijn vrij competetief ingesteld, dus menig school maakt beloftes No.1 te zijn. Sellina, Simeon en ik hebben we hier op ingespeeld door een heuse competetie op te zetten inclusief een mooie voetbal als prijs.

Play pack

Dit jaar hebben we verschillende Non Food Items vanuit ons bedrijf mogen ontvangen (Netwerk VSP strandballen & frisbee’s, Bol.com stressballetjes- leg hier maar eens uit waar wij die blauwe balletjes eigenlijk voor gebruiken;)). Op dit moment delen we deze uit op scholen onder de naam “play pack for gymnastics”. Na een korte demonstratie met de frisbee en strandbal is de dankbaarheid enorm groot. Het is ontzettend indrukwekkend om te zien hoe blij de mensen hier zijn met zo iets kleins (en niet alleen de kinderen)! Dank aan iedereen die heeft geholpen dit mogelijk te maken!

Snufje cultuur deel 2: Verse vis?!

In Malawi eet men 2 tot 3x per dag Nsima, een soort stevige maispap die in grote witte flatsen op het bord wordt gepresenteerd. Nsima eet je met je handen, waarbij je bolletjes draait en vol propt met de andere ingredienten. Met een beetje geluk heb je naast de smaakmaker “doorgekookte groente” ook de beschikking over kip, geit of vis. En tja….. die vis; hoe krijg je verse vis vanuit lake Malawi naar het zuiden zonder koelinstrumenten? Inventief of vreemd, maar de oplossing hier is om de vis buiten aan de auto te hangen (bijvoorbeeld de spiegel); een stevig windje zorgt immers voor een heerlijk “vers” visje!

Tiwonana!
Ingrid

p.s. Voor alle deelnemers aan de fieldtrip: tot volgende week, wij kijken er naar uit!!

• 14 Juni 2012 - 08:14

Marielle:

Zin in volgende week!!! We kijken er naar uit om naar Malawi te gaan!

• 14 Juni 2012 - 11:52

Marije:

Wat super dat de materialen uitgeleverd kunnen worden! Leuk!
    Fijn dat de scholen zo blij zijn met onze strandballen en frisbees :-)
    Veel plezier volgende week!

• 14 Juni 2012 - 18:25

Marlies:

Knoetje,wat een leuke verhalen!! Heel fijn dat ze , en jullie, nu aan de slag kunnen!! Spreek je snel! Liefs

• 17 Juni 2012 - 12:39

Silva:

Super leuk om te lezen Ing! En weer erg mooie foto's!

• 18 Juni 2012 - 20:07

Marloes:

Hi Ing!
    Leuk om je avonturen en (werk)ervaringen te lezen en foto's te zien!!
    Liefs, Marloes

• 18 Juni 2012 - 20:07

Marloes:

Hi Ing!
    Leuk om je avonturen en (werk)ervaringen te lezen en foto's te zien!!
    Liefs, Marloes