We are very motivated... - Reisverslag uit Nsanje, Malawi van Nienke & Bart Nijhuis & Voet - WaarBenJij.nu We are very motivated... - Reisverslag uit Nsanje, Malawi van Nienke & Bart Nijhuis & Voet - WaarBenJij.nu

We are very motivated...

Blijf op de hoogte en volg Nienke & Bart

17 September 2012 | Malawi, Nsanje


Inmiddels ben ik al bijna een maand in Malawi. Met Ingrid de eerste twee weken intensief opgetrokken om het land te leren kennen, en om het project, de omvang en voortgang daarvan goed in te smiezen te krijgen. En dat is gelukt! Dankzij het goede werk van Marije en Ingrid loopt het project goed en zijn alle scholen in diverse stadia van het bouwproces. Sommige zijn echt net aan het beginnen, terwijl zoals Ingrid schreef er scholen zijn die de eerste gebouwen al hebben afgerond! Gisteren voor het eerst een school mogen vertellen dat we niet meer langs zouden komen tot de certification: want ze waren helemaal klaar!

“We are very motivated to finish this building”
De meeste scholen lopen goed, waardoor we ons kunnen richten op de ‘moeilijkere’ scholen. Want helaas, hoewel we een end op weg zijn, kom ik ook scholen tegen die nu pas een half gat in de grond hebben gegraven en extra gemotiveerd moeten worden. Wat heel leuk is dat je dan echt in gesprek gaat met de head teachers, en door vragen te blijven stellen komt er steeds meer informatie over de vertaging boven tafel. We beginnen de dag altijd bij de verste school en rijden dan ‘terug’, zo zagen we deze week op de heenweg dat er weinig voortgang was geboekt bij veel scholen langs de weg. De eerste school die we bezochten had sinds de vorige keer wel wat voortgang gemaakt maar nu lag alles weer stil. “The contractor has left” ... “Yes we want to continue, we are very motivated to finish this building, by next week you will see we have made progress”... maar waarom het stil lag, onduidelijk. Drie scholen later blijkt dat de contractor een complete monopoly heeft over het gebied en niet op 5 scholen tegelijk kan zijn. Oplossing: zijn tijd over de verschillende scholen verdelen: een week per school! Als een school achterblijft proberen we duidelijke afspraken met de headteacher te maken, bijvoorbeel d dat hij moet bellen als er weer progress gemaakt is. Over het algemeen houden de headteachers zich netjes aan de afspraken hoewel ik mezelf er wel op betrap mee te gaan in hun enthousiasme, glimlachen en goede wil en dan denk “Komt wel goed...”

Zeker nu de scholen zijn begonnen word ik nog al eens afgeleid, ik ben duidelijk een enorme attractie...de hele school loopt uit als we aankomen rijden, de kindjes zijn vooral heel nieuwsgierig. Soms vraag ik wel eens of ze een vraag voor mij hebben, ze blijven me met grote ogen aankijken en lachen heen hard! En als ik ze wat vraag rennen ze heel hard weg

Advies
Als we op een school aankomen gaan we meestal heel uitgebreid kijken naar de kwaliteit van de bouw; bijvoorbeeld of het dak goed vast zit, of de cement in de juiste verhouding gemengd is met zand, maar ook hoe groot de ramen moeten zijn etc. Heel grappig dat ondanks dat alle scholen dezelfde instructies en bouwtekeningen hebben is er nog geen een school hetzelfde. Komt omdat contractors soms doen wat ze mooi vinden, maar soms ook echt omdat ze de bouwtekening niet begrijpen...ons advies wordt ook altijd heel serieus opgevolgd! Naast het geven van adviezen over het bouwen van de structures, hebben we de contractor met 5 scholen ook geadviseerd om zijn bouwers te verdelen over de locaties. Het was een hilarisch tafereel want hij bleef Simeons hand maar schudden, dit was duidelijk het beste idee ever!

Handjes was voor het eten
Ik geniet enorm van de mensen: de vriendelijkheid en de openheid. Als we in de auto zitten heb ik soms echt het gevoel dat ik aan het eind van de wereld ben, soms is er echt een uur geen mens te zien en dan ineens is er weer een dorp midden in de bergen, maar overal zijn de mensen even hartelijk en warm. Ik schrik wel van de armoede die ik om mij heen zie, de vodjes van kleren waar de kindertjes in lopen en hoe vies ze zijn. Heel lief om te zien dat alle kindjes wel een handjes wassen als ze gaan eten. Ingrid heeft emmers met een kraantje gekocht van het geld dat zij heeft opgehaald en het is mooi om te zien hoe serieus die gebruikt worden!

Uberhaupt zie je dat mensen enorm dankbaar zijn over wat we doen. Ik zat vandaag bij een School Committee Meeting waar ze het hadden over waar ze meer bakstenen vandaan gaan halen en dan krijg van meerdere leden te horen hoe blij ze zijn met het project en dat ze trots zijn dat ze deel nemen. Als ik deze mensen zie en hoe serieus ze bezig zijn om te bakstenen op de plek te krijgen, realiseer ik me hoe belangrijk deze gebouwen voor deze mensen zijn en dat maakt mijn aanwezigheid hier erg dankbaar.

  • 17 September 2012 - 14:00

    Marielle:

    Keep on doing the great job you are doing!!

  • 17 September 2012 - 16:35

    Bart Voet:

    Ha Steph,

    Mooi om te lezen dat het goed gaat en dat je zowel plezier maakt en geniet als serieus mag sturen op een (beter) resultaat. Heel grappig om je voorbeelden te horen; het lijkt me echt geweldig om daar ook nog eens te staan!

    Geniet nog van de komende maandag, succes met de laatste scholen en tot daarna!
    Bart

  • 17 September 2012 - 17:28

    Nienke:

    Haa Lieve Steph,

    Wat een leuk berichtje heb je dr van gemaakt, kan er meteen een voorstelling van maken. Fijn te lezen dat je zo geniet van de mensen, dat is je van harte gegund!!! Ik ga je volgen en wens je een super fijne tijd toe daar,

    Dikke kus Nienke

  • 17 September 2012 - 23:35

    Marjon De Koning:

    Hi Stephanie,
    Wat goed om van je te horen. Mooi om te lezen dat je al meteen vol erin zit en duidelijk geniet van je rol. Ik weet zeker dat je veel succes gaat boeken, ook op die plekken waarop het nu wat hopeloos lijkt. Heel veel succes en plezier! Marjon

  • 18 September 2012 - 13:12

    Mechteld Heisterkamp:

    Lieve Steph,

    Wat leuk om je verhalen te lezen, ze hebben een topper aan jou.

    Veel succes, geniet ervan en ik blijf je volgen.

    Liefs Mechteld.

  • 19 September 2012 - 12:07

    Yvonne Volger:

    Hoi Stephanie,
    vandaag voor het eerst je verslag gelezen en ben heel blij dat het goed met je gaat.

    Nog veel succes daar en ik zal de site vaker lezen.

    hartelijke groetjes
    van Yvonne (sorteercentrum Pakketten Amsterdam)

  • 25 September 2012 - 14:34

    Sigrid:

    Leuk om mee te lezen. Liefs!

  • 25 September 2012 - 14:35

    Marije:

    Hi Stephanie,

    Wat een mooie verhalen! Leuk om te lezen dat het goed gaat. Zet hem op de komende maanden. En als het écht niet loopt op een school, dan weet je wie je kan bellen: Mr Chimombo! Die man kan wonderen verrichten! ;-)
    Veel succes!

    groetjes Marije

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nienke & Bart

Actief sinds 17 April 2009
Verslag gelezen: 745
Totaal aantal bezoekers 211926

Voorgaande reizen:

21 Januari 2013 - 13 December 2013

Malawi heeft honger, Zomba & Lilongwe

27 April 2012 - 01 September 2012

Schoolfeeding in Malawi

Landen bezocht: